Z českého internetu se vytrácí kvalita

Rozhovor pro Mediaguru.cz z podzimu roku 2011.

Na konferenci Czech Internet Forum 2011 jste měl hodně kritický příspěvek k současné situaci na mediálním trhu, kdy jste nešetřil nikoho z obvyklého řetězce klient – mediální agentura – médium / mediální zastupitelství. Poukazoval jste zejména na krátkodobost uvažování a nadřazování vlastních zájmů nad zájmy obecnými. Je to podle Vás největší problém současného českého internetu?

Předně je třeba říci, že to byla hodně zesilující karikatura. Můj pohled se točil primárně kolem toho, jak individuální situace klíčových pracovníků dokážou z dlouhodobého hlediska deformovat trh. Jednotlivci jsou v práci ovlivňováni svou soukromou situací – potřebují zajistit svoje živobytí, a protože jejich odměna je často navázána na kritéria krátkodobého úspěchu, zaměřují se logicky na generování krátkodobého zisku. Což dlouhodobě škodí jejich vlastní firmě, ale taky celému trhu, pokud se takto protne víc vlivů najednou. A dnes, kdy trh není jednoznačně růstový, konkurence je silná, vstup do odvětví snadný a množstvím lze nahradit nedostatek kvality, tlak směrem k nejrychlejším a nejjednodušším řešením zesiluje. Pak z celého procesu začne vystupovat cena jako hlavní, ne-li jediné řešení pro přežití na silně konkurenčním trhu. A to je špatně úplně pro všechny.

Podle toho, co říkáte, tak se ukazuje, že potíže médií, kde operuje větší počet provozovatelů, jsou takřka totožné a že řeší podobné problémy: velký počet hráčů, vysoké slevy, klesající kvalita…

Proč by tomu mělo být jinak? Není to jen otázka médií, ale třeba i retailu. Výrobci šidí zboží, zmenšují obaly na úkor produktu, podstatu vyplňují náhražkami. Princip je všude stejný. Podstatou je krátkodobý pohled. Samozřejmě v Česku je nesmírně těžké vybudovat věc, která stojí na značce – částečně je to otázka kupní síly, ale velká část zákazníků také nedokáže mít nároky, nepoznají kvalitu a nedovedou ji vyžadovat. Tím pádem se neorientují po výstupu, který dává smysl, ale podstatná je pro ně cena, nebo první signál, který impulsivně řeší, popřípadě uspokojení základní, nikoliv přidané hodnoty.

Jak se k tomu mají postavit provozovatelé médií?

Ideální by bylo, kdyby si vlastník řekl, že si půjde svou cestou, že se nebude ohlížet na okolí. Je to ale dost výjimečné a nákladné řešení. Ve filmu Občan Kane je scéna, kterou jsme promítali i na vyhlášení Křišťálové Lupy, kdy Kane trvá na tom, že ztrátové médium bude provozovat, protože mu dává smysl ho dotovat klidně celý život. Je to sice filmové přirovnání, ale výstižné. Ten člověk měl nějakou vizi a byl tomu ochoten podřídit i ekonomický neúspěch, protože pro něj byl obsah v té chvíli důležitější než hospodářský výsledek – a samozřejmě na to měl peníze. V Česku je ten problém, že tady není dost lidí, kteří mají na média vysoké nároky a jsou ochotni za ně zaplatit. A mecenášství taky není moc v módě.

Otázka je, jestli si lidi zvyknou, že za kvalitní média mají platit.

Začal tu například vycházet Forbes a není to špatné čtení. Pro užší cílovou skupinu může být dobře zaměřené a inspirativní. Navíc tohle je zrovna věc, kterou jsou lidi ze statusových důvodů ochotni zaplatit. Už jen pro to, aby dali najevo, že mají s takovým časopisem něco společného. Věřím, že cesty k úspěchu existují, ale neříkám, že se dají snadno najít a prošlapat.

Pokud se ještě vrátíme k úvodu, vysoké slevy vedou k deformaci trhu jako takového. Vzhledem k tomu, že v letošním roce investice do online reklamy nerostou, nedostává se internetová reklama z pohledu vynaložených investic ke svému stropu?

Dospěli jsme do stádia, kdy je internetová reklama kusově velmi levná. Deklarovaný růst byl dosud často generovaný tím, že se protáčelo víc impresí za stejnou cenu. Je to spojené s tím, co jsem už říkal, jde o nejjednodušší cestu, jak získat klienty. Ale teď už narážíme na limity, protože není kam moc klesat. V Británii už dochází k tomu, že display reklama má větší dynamiku než PPC. To je přesně důsledek toho, že když display zlevníte na cenu PPC, tak potom začnou lidi přemýšlet, co to vedle sebe znamená, a jestli tím pádem práce se značkou nepřináší nějaké jiné cíle než jen prostou konverzí uživatelů. To je totiž pořád dokola. Pokud mám osvícenější pohled, tak přihlížím i k jiným měřítkům, než je levná cena. Je možné, že pod tím tlakem lidé zjistí, že nemůžou dělat nic jiného než zkusit něco nového a přemýšlet v širších souvislostech. Ten tlak, aby tomu člověk dal víc než dosud, aby to nebylo tak lenivé, samozřejmé, tradiční a pořád stejné, začíná být stále větší a může přinášet nějaký efekt.

Kdo by měl zadavatele naučit, co je ta kvalita?

To je nekonečná diskuse a není to jen u nás. Uvedu to na příkladu farmářských trhů. Ty vzbudily diskusi ohledně kvality potravin, lokálních věcí atd., dokázaly místo ceny dostat do zorného pole další parametry hodnocení. To může být ten způsob – vytvořit přesvědčivou alternativu a donutit zbytek trhu, aby se s tím musel taky nějak vyrovnat. Už teď existuje dříve nemyslitelná skupina zákazníků, kteří dokážou poznat kvalitní potraviny a zaplatit za ně. I obchodní řetězce se tomu začínají přizpůsobovat. Určitě to platí pro jakýkoliv trh.

Dovedete si představit na českém internetu jiný platební model než ten stávající?

Pokud se o internetu bavíme společně s mobilními zařízeními, tak ano. Věřím na předplatné na iPadu.

To myslíte zejména pro vydavatele tištěných produktů?

Ilustruji na sobě tu zkušenost: končím s tištěnými novinami, bezbolestně přecházím na elektronická vydání. Je to v jednom zařízení, je to mobilní, pohodlné. Výrobci dokázali dotáhnout technologii tak daleko, že ovládání nedělá nikomu problém. Proto si myslím, že mobilní zařízení mají šanci prorazit bariéru uživatelskou, psychologickou i platební. Jedině proto, že Mafra začala před 13 lety tvrdě šlapat do internetu s iDnes.cz, je dnes na webu jednoznačně nejdále z tištěných vydavatelů. Přechod z tištěného vydání do online se jim podařil proto, že před 13 lety udělali zásadní úvahu, že do toho půjdou. Pokud totéž dnes vydavatelé neudělají s mobilními technologiemi, tak ten náskok mít nebudou. Je to prostě alternativní cesta k tomu, jak se dostat k nové cílové skupině. Pokud zainvestují do tohoto oslovení, byť na začátku s prodělkem, mají předpoklad, že si vychovají nové stálé předplatitele. Respekt jde tím směrem ukázkově (Respekt pro iPad se stal vítězem kategorie Inspirace roku v anketě Křišťálová Lupa 2011 – pozn. red.).

A pokud jde o čistě onlinová média? Neměla by se také poohlížet po novém modelu, než ten který mají a který je postaven výlučně na příjmech z inzerce?

Myslím si, že kombinace reklamy a obsahu dává smysl a vždycky to tak bylo. Teď je jen otázkou, jak se poměry nastaví, aby odvětví bylo životaschopné. Určitou roli může samozřejmě sehrát prostá konsolidace trhu, na kterém nebude mnoho subjektů, které jen „překlápějí“ obsah, místo toho, aby ho dělaly. Na internetu dnes existuje spoustu balastu, kdy se objevují články, které nemají vůbec žádnou hodnotu. Vzhledem k tomu, že vstup do odvětví je tak snadný, tak se i pro tento typ obsahu daly a ještě dají sehnat peníze. Ale to možná už nebude. Tím pádem se pozornost čtenářů bude moci koncentrovat na to, co dává smysl. Jestli to tak bude, nebo ne, těžko říct. Je možné, že se z celého trhu ztratí část peněz, ale někde reklama být musí. Mohou taky přijít skupiny lidí jako Žít Brno (web, který získal 2. místo v kategorii Projekt roku v anketě Křišťálová Lupa 2011 – pozn. red.), které nevytvářejí nutně obsah ve zpravodajském stylu, ale jsou to lidé, kteří kolem sebe dokázali vytvořit energii, nabalit na sebe zájem a uživatelskou skupinu. Ve chvíli, kdy získají ohlas, tak se klidně dokážou profesionalizovat a získat peníze. Věřím v to, že lidé, kteří se zmobilizují, přijdou s nějakým nápadem, který je opravdu zajímavý a budou ho dělat dobře, tak jsou schopní si na sebe vydělat.

To by byla samozřejmě ta lepší prognóza. Může být, že se naopak těm „příživníkům“ podaří na trhu udržet.

Zase záleží na osvícenosti těch, kteří inzerci kupují. Pokud je pro ně rozhodující cena za klik, tak chápu, že umožní přežít i těm provozovatelům, kteří žádný obsah nemají, pouze nějakým způsobem získávají návštěvnost. Pokud peníze nepůjdou na kvalitní projekty, tak to samozřejmě bude těžké.

Působíte zároveň jako předseda Výkonné rady internetového sdružení SPIR. Je nějaký moment v letošním vývoji, který považujete na internetu za zlomový?

Co se týče obsahové části, tam mnoho nového není. Podobu trhu mohou ovlivnit nové akvizice, kterých je teď celkem hodně. Ale to zásadní, je myslím jednoznačně průlom směrem k mobilům. Trend k elektronizaci je velmi silný. Musím říci, že i ve mně se to letos zlomilo. Byl jsem k tomu skeptický, protože technologie toho mnoho neuměly, nebylo to uživatelsky přívětivé a vůbec jsem nevěřil, že se na tom dá vystavět byznys model. Ale ta doba teď přišla. Když se podíváme na penetraci tabletů v zahraničí, tak už je má podstatná část lidí a tuto skupinu nelze dlouhodobě podceňovat. Mladá generace za chvíli nebude s ničím jiným fungovat. Nepřijmout to jako fakt, je jen neochota lidí, kteří s něčím žili celý život a mají problémy adaptovat se do nového systému, přistoupit na to, že ta změna je nutná. Nedivím se tomu, protože těch změn je každý měsíc několik a člověk je ani nestačí zaznamenávat. Lidé, kteří jsou zvyklí na tradiční model, těmto novinkám nevěří, protože jim nejsou blízké. Ale když si vezmete generaci kolem dvaceti let, jim zase není blízký ten starý model chování. Za deset let z nich budou třicátníci, a co od nich budeme chtít? Aby se učili fungovat po staru? To přece nejde. Takže z tohoto hlediska není jiné cesty.

Když se ještě vrátíme k otázce kvality na internetu, vaše společnost Internet Info je pořadatelem tradiční internetové soutěže Křišťálová Lupa. Může ta pomoci ve zvyšování povědomí o kvalitních projektech?

Jsme pyšní na to, že jsme v letošním ročníku přeskupili kategorie a vymysleli nové. V nominacích se tak objevilo 50 projektů, které dosud nebyly v historii Křišťálové Lupy nominované. Díky tomu se nám podařilo ukázat na věci, které ještě nejsou v hlavách lidí dostatečně zapsané, ale jsou inovátorské, inspirativní a mají svou hodnotu. Když se povede v popularizační anketě včas upozornit na zajímavé typy aktivit, považuji to za úspěch. Do povědomí decision makerů a odborné veřejnosti se tak může podařit dostat informace o něco dřív, než by se tak stalo přirozenou cestou. A každý náskok může hrát roli.

251 thoughts on “Z českého internetu se vytrácí kvalita

  1. tadalafil canada

    tadalafil canada

  2. zithromax generic

    zithromax generic

  3. keflex doxicycline

    keflex doxicycline

  4. azithromycin sds

    azithromycin sds

  5. zithromax dosing

    zithromax dosing

  6. erythromycin topical

    erythromycin topical

  7. flagyl drinking napsal:

    flagyl drinking

    flagyl drinking

  8. ciprofloxacin moa

    ciprofloxacin moa

  9. keflex bactericidal

    keflex bactericidal

  10. zithromax cost napsal:

    zithromax cost

    zithromax cost

  11. ciprofloxacin coupon

    ciprofloxacin coupon

  12. celebrex 200mg uk

    celebrex 200mg uk

  13. 3gorilla napsal:

    2insufferable

  14. sildenafil napsal:

    sildenafil

    sildenafil

  15. 2churlish napsal:

    1continental

  16. viagra napsal:

    viagra

    viagra

  17. revatio napsal:

    revatio

    revatio

  18. online casino with free signup bonus real money https://cybertimeonlinecasino.com/

  19. farmers only dating website https://wowdatingsites.com/

  20. online casino hosting sanjeev beemidi https://online2casino.com/

  21. 2confront napsal:

    3pendulum

  22. 1distributions napsal:

    1auxiliary

  23. one on one gay sex chat on camera for masterbation https://gay-live-chat.net/

  24. transcript of a man’s first gay chat https://gayinteracialchat.com/

  25. i need someone to write my paper https://sociologypapershelp.com/

  26. 3phonograph napsal:

    1sheffield

  27. coursework info napsal:

    creative writing english coursework https://brainycoursework.com/

  28. custom coursework writing service https://writingacoursework.com/

  29. st аugstine fl book matches online dateing https://datingwebsiteshopper.com/

  30. custom writing napsal:

    custom writing

    essay writing help custom writing essay writing help, an.

  31. where to buy generic viagra online safely

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  32. what are the side effects of tadalafil

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  33. custom essay writing toronto

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  34. where can i buy an essay online

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  35. essay writer generator

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  36. essay writing services usa

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  37. custom writing essays

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  38. essay conclusion help

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  39. custom writing essay

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  40. mba admission essay writing service

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  41. admission essay help

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  42. graduate school essay writing service

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  43. help with essay papers

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  44. cheap custom essay

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  45. essay help websites

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  46. buy essay paper napsal:

    buy essay paper

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  47. english literature essay help

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  48. valacyclovir online pharmacy

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  49. united healthcare online pharmacy

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  50. costa rica pharmacy xanax

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  51. illegal online pharmacy

    Z českého internetu se vytrácí kvalita | Simkanic.cz

  52. pharmacy book store

    pharmacy book store

  53. cialis professional 20 mg

    cialis professional 20 mg

  54. viagra capsule price

    viagra capsule price

  55. does cialis lower your blood pressure

    does cialis lower your blood pressure

  56. online cialis napsal:

    online cialis

    online cialis

  57. order viagra in the us

    order viagra in the us

  58. buy generic viagra europe

    buy generic viagra europe

  59. best over the counter female viagra

    best over the counter female viagra

  60. cialis manufacturer coupon free trial

    cialis manufacturer coupon free trial

  61. pharmacy viagra generic

    pharmacy viagra generic

  62. tadalafil over the counter

    tadalafil over the counter

  63. best place to buy generic cialis online

    best place to buy generic cialis online

  64. buy generic cialis online

    buy generic cialis online

  65. can i buy viagra from pharmacy

    can i buy viagra from pharmacy

  66. oxycodone florida pharmacy

    oxycodone florida pharmacy

  67. best viagra for sale

    best viagra for sale

  68. cialis mit paypal bezahlen

    cialis mit paypal bezahlen

  69. where can i buy female viagra

    where can i buy female viagra

  70. best cialis online

    best cialis online

  71. robaxin online pharmacy

    robaxin online pharmacy

  72. tadalafil online cheap

    tadalafil online cheap

  73. pharmacy viagra price

    pharmacy viagra price

  74. sildenafil citrate generic viagra

    sildenafil citrate generic viagra

  75. sildenafil online canada

    sildenafil online canada

  76. cost generic viagra

    cost generic viagra

  77. where can i buy viagra in australia

    where can i buy viagra in australia

  78. sildenafil price comparison uk

    sildenafil price comparison uk

  79. marley drugs tadalafil

    marley drugs tadalafil

  80. buy brand cialis overnight

    buy brand cialis overnight

  81. what is the normal dose of cialis

    what is the normal dose of cialis

  82. cialis online australia

    cialis online australia

  83. metronidazole pharmacy

    metronidazole pharmacy

  84. gabapentin food napsal:

    gabapentin food

    gabapentin food

  85. trimethoprim/sulfamethoxazole class of antibiotic

    trimethoprim/sulfamethoxazole class of antibiotic

  86. tamoxifen flatulence

    tamoxifen flatulence

  87. symptoms of pregabalin withdrawal

    symptoms of pregabalin withdrawal

  88. valcivir (valacyclovir)

    valcivir (valacyclovir)

  89. liek lisinopril napsal:

    liek lisinopril

    liek lisinopril

  90. metformin biogaran

    metformin biogaran

  91. lasix solubility

    lasix solubility

  92. zofran and rybelsus

    zofran and rybelsus

  93. semaglutide for prediabetes

    semaglutide for prediabetes

  94. 34 units semaglutide

    34 units semaglutide

  95. can i take keflex while pregnant

    can i take keflex while pregnant

  96. zoloft pregnancy

    zoloft pregnancy

  97. metronidazole rodogyl

    metronidazole rodogyl

  98. how long do cymbalta withdrawals last

    how long do cymbalta withdrawals last

  99. fluoxetine generic names

    fluoxetine generic names

  100. gabapentin iqb napsal:

    gabapentin iqb

    gabapentin iqb

  101. is cephalexin safe for pregnant dogs

    is cephalexin safe for pregnant dogs

  102. fluoxetine duloxetine

    fluoxetine duloxetine

  103. viagra 400mg napsal:

    viagra 400mg

    viagra 400mg

  104. teva escitalopram reviews

    teva escitalopram reviews

  105. can you get high off lexapro

    can you get high off lexapro

  106. cephalexin sun exposure

    cephalexin sun exposure

  107. ciprofloxacin ingredients

    ciprofloxacin ingredients

  108. bactrim rash after 10 days

    bactrim rash after 10 days

  109. can i take bactrim sooner than 12 hours

    can i take bactrim sooner than 12 hours

  110. clindamycin vs amoxicillin

    clindamycin vs amoxicillin

  111. ddavp rio de janeiro

    ddavp rio de janeiro

  112. wet finger method effexor withdrawal

    wet finger method effexor withdrawal

  113. ezetimibe stroke

    ezetimibe stroke

  114. best time of day to take diltiazem

    best time of day to take diltiazem

  115. contrave $99 napsal:

    contrave $99

    contrave $99

  116. depakote and alcohol

    depakote and alcohol

  117. amoxicillin vs augmentin

    amoxicillin vs augmentin

  118. bupropion and citalopram

    bupropion and citalopram

  119. cozaar and grapefruit

    cozaar and grapefruit

  120. diclofenac sodium 75mg tab

    diclofenac sodium 75mg tab

  121. why does flomax have to be taken after a meal

    why does flomax have to be taken after a meal

  122. flexeril overdose

    flexeril overdose

  123. can you take aspirin after covid vaccine

    can you take aspirin after covid vaccine

  124. amitriptyline for migraines

    amitriptyline for migraines

  125. allopurinol medication

    allopurinol medication

  126. aripiprazole drug class

    aripiprazole drug class

  127. how much ashwagandha should i take

    how much ashwagandha should i take

  128. ic baclofen napsal:

    ic baclofen

    ic baclofen

  129. celexa hair loss

    celexa hair loss

  130. augmentin goodrx

    augmentin goodrx

  131. abilify side effects

    abilify side effects

  132. remeron recreational

    remeron recreational

  133. actos discontinuing

    actos discontinuing

  134. valhalla semaglutide

    valhalla semaglutide

  135. is protonix a ppi

    is protonix a ppi

  136. how long does robaxin stay in your system

    how long does robaxin stay in your system

  137. repaglinide first pass metabolism

    repaglinide first pass metabolism

  138. acarbose encephalopathy

    acarbose encephalopathy

  139. synthroid discontinuation

    synthroid discontinuation

  140. voltaren gel 2% for sale

    voltaren gel 2% for sale

  141. glimepiride and sitagliptin

    glimepiride and sitagliptin

  142. tamsulosin for treatment of kidney stones

    tamsulosin for treatment of kidney stones

Napsat komentář